Co je superzelenina?

Můžeme říci, že každá zelenina vhodná pro konzumaci lidí, obsahuje užitečné látky pro organismus. Superzeleninou  označujeme tu, ve které jsou tyto prospěšné látky rozmanité a zastoupené ve výjimečně velkém množství. V našem jídelníčku má být co nejvíce superzeleniny, protože díky ní máme větší šanci vyhnout se onemocněním a můžeme si posílit zdraví.

Co je superzelenina?

Pokud se řekne superzelenina, mnozí si představí nějakou drahou exotickou rostlinu. Ačkoli jsou mezi ní i takové, většina druhů superzeleniny je dostupná pro všechny. Superzelenina patří do početné skupiny superpotravin proto, že je mimořádně bohatá na živiny nezbytné pro organismus, vitaminy, minerály, enzymy, stopové prvky, jakož i zdraví prospěšné látky - vlákninu nebo antioxidanty. Další vlastností superpotravin je, že konzumací superzeleniny jsou tyto složky schopny se uplatnit v organismu ve zvýšené míře.

Superzelenina a ochrana zdraví

Díky denní konzumaci superzeleniny si můžeme být jistí, že se dostaneme k živinám potřebným k zdravému fungování našeho těla a to v přiměřeném množství a kvalitě. Můžeme se tak vyhnout stavům jejich nedostatku a souvisejícím těžkostem nebo onemocněním. Zdraví prospěšný účinek superzeleniny se zvyšuje  tím, že její drtivá většina má alkalizační a detoxikační účinky a  její vláknina čistí tlusté střevo od nánosů. Antioxidanty, které se v ní nacházejí, bojují proti zánětům a volným radikálům, které způsobují srdečně cévní onemocnění, rakovinné změny i předčasné stárnutí buněk a vrásčitost pokožky. Zlepšují zažívání, přispívají k získání rovnováhy střevní flóry a k posílení imunity. Přitom každá superzelenina disponuje dalšími vlastnostmi, které chrání zdraví. V závislosti od obsažených komponentů pomáhá předcházet a léčit jednotlivá onemocnění.

Z výše uvedeného vyplývá, že pojem superzelenina se nevztahuje na místo pěstování rostliny, ale na její obsah, množství a účinnost zdraví prospěšných komponentů, které jsou v ní obsaženy. U většiny superzeleniny se jedná skutečně o zeleninu všedních dnů. I to přispívá k tomu, že její užívání je formou kúry poměrně zřídkavé - jednoduše na ni nemyslíme jako na léčivou superzeleninu.

Zelí:

Zelí je jednou ze zelenin s největším množstvím vitaminů, obzvláště vitaminů A, B, C a E, jakož i vápníku, draslíku, hořčíku, železa a antioxidantů.  Díky obsahu antioxidantů může konzumace zelí přispět k prevenci rakoviny a zánětů nebo zmírnit příznaky těchto onemocnění. Snižuje cholesterol a hladinu cukru v krvi, vláknina, která je obsažená v zelí detoxikuje a čistí trávicí soustavu. Zelí také účinně alkalizuje. Snižuje vysoký krevní tlak, pomáhá i proti žaludečnímu vředu a vysokému obsahu žaludeční kyseliny.

Červená řepa:

Téměř každá superzelenina alkalizuje, ale červená řepa je obzvláště účinná, pokud chceme odstranit překyselení organismu. Ve velkém množství obsahuje fosfor, jód, vápník, draslík, hořčík, měď, stroncium a železo. Tato superzelenina je vynikajícím detoxikantem, podporuje játra, pomáhá při chudokrevnosti a urychluje léčbu při onemocnění z nachlazení. Díky obsahu vlákniny čistí tlusté střevo, zmírňuje projevy průjmu a zlepšuje činnost štítné žlázy. Její vysoký obsah betakaroténu přispívá k zdraví očí, pomáhá při prevenci rakoviny plic, tlustého střeva, rakoviny žaludku a kůže, i při prevenci onemocnění srdce a cév.

Mrkev:

Alkalizuje, detoxikuje, je vynikajícím čističem střev a chrání oči - mrkev je univerzální superzeleninou. Její vláknina, kromě toho, že pomáhá odstraňovat toxické a balastní látky uložené v tlustém střevu, zabraňuje i tomu, aby se tyto usazeniny znovu vytvořily. Podobně jako červená řepa, i mrkev obsahuje velké množství betakaroténu, který kromě jiného přispívá k tomu, že mrkev je nejvíce doporučovanou superzeleninou v případě onemocnění očí a slábnutí zraku u starších osob. Kromě detoxikace střevní soustavy odstraňuje toxiny i z jater a obsahuje velké množství vitaminu C. Působením jedinečného složení antioxidantů je mrkev i ve srovnání s ostatními superzeleninami výjimečně účinným posilovačem imunity. Zpomaluje stárnutí buněk, ošetřuje a chrání pokožku před škodlivým slunečním zářením, pomáhá předcházet krvácení do mozku a léčí reflux a zácpu.

Brokolice: 

Každá superzelenina obsahuje velké množství vitaminů. Konzumací brokolice zajistíme pro náš organismus potřebný denní příjem vitaminů C a K. Kromě toho obsahuje i velké množství vitaminů skupiny B a betakaroténu, který je provitaminem A. Je bohatým zdrojem vápníku, draslíku a železa a  má mimořádně vysoký obsah vlákniny a antioxidantů. Díky antioxidantům je brokolice vynikající superzeleninou, která pomáhá účinně předcházet rakovině konečníku, prsu, vaječníků a prostaty. Posiluje imunitní systém, zpomaluje stárnutí buněk, pomáhá v boji proti zánětům, zlepšuje krevní oběh a zabraňuje zvýšené činnosti štítné žlázy. Jako každá superzelenina, i brokolice je vynikajícím detoxikantem a alkalizuje. Dokonce proto, že zabraňuje množení Helicobacteru pylori a její konzumací se můžeme vyhnout i vzniku žaludečního vředu.

Petržel:

Petržel je snad jednou z nejúčinnějších superzelenin v případě nadýmání a špatného zažívání. Obsahuje velké množství vitaminů skupiny B a C, jakož i jiné antioxidanty, které pomáhají při prevenci zánětů a jejich léčbě, rakovině, problémech s cévami a zabraňují také tvorbě předčasných vrásek. Petržel čistí krev, pomáhá zabránit překyselení organismu, zlepšuje zrak, činnost jater, ledvin, posiluje imunitu a díky obsahu vápníku posiluje kosti. Zvyšuje účinnost vstřebávání živin a přispívá k odstranění nedostatku železa v organismu. Podobně jako jiné superzeleniny, petržel alkalizuje a je výborným detoxikantem.

Co říkají vědci?

Vědci z  teheránské Shahid Beheshti University of Medical Sciences sledovali u 81 diabetiků léčivé účinky brokolice. U pacientů, kteří dostávali 10 gramů extraktu z brokolice (v prášku), po čtyřech týdnech klesla hladina cholesterolu a triglyceridů, které můžeme dát do souvislosti se vznikem srdečně cévních onemocnění.

Věděli jste?

Doplňky výživy obsahující superzeleninu v prémiové kvalitě disponují také všemi příznivými účinky čerstvých rostlin.