Inulin – sladká a zdravá náhrada cukru

Inulin – sladká a zdravá náhrada cukru

Inulin je polysacharid, tj. složený cukr, který se nachází hlavně v hlízách topinambury a v čekance. Jde o ve vodě rozpustnou rostlinnou vlákninu, která se skládá z jednotek fruktózy. Inulin je díky své sladké chuti vynikající náhradou cukru a zároveň je i zdravý.

Navzdory tomu, že inulin je pro lidský organismus nestravitelný, má významnou roli při uchování zdraví. Protože příznivě ovlivňuje látkovou výměnu, snižuje tak tvorbu plynů – proto se používá jako součást několika doplňků výživy. Má schopnost zvyšovat hladinu bifidobakterií v mikrobiotické flóře žaludku a zároveň snižuje počet škodlivých bakterií. Jelikož je sladké chuti, je to vynikající náhrada cukru vhodná i pro diabetiky, kteří jej mohou konzumovat bez vedlejších účinků - neovlivňuje totiž hladinu krevního cukru.

Proč je inulin zdravý?

  • Zvyšuje počet užitečných – eubiotických – bakterií
  • Zlepšuje vstřebávání vápníku, železa a hořčíku
  • Nezvyšuje hladinu cukru v krvi, je vynikající náhradou cukru, proto jej mohou konzumovat i diabetici
  • V krevním séru ředí koncentraci cholesterolu a triglyceridů, reguluje úroveň cholesterolu v krvi
  • Chrání tlusté střevo před nádorovými onemocněními
  • Zvětšuje objem a frekvenci stolice, odstraňuje zácpu
  • Napravuje střevní flóru

Inulin se získává především z kořene čekanky. Kromě toho se ve větším množství nachází v topinamburech, v artyčocích a ve štěrbáku. Dalšími zdroji inulinu jsou: bílý lanýž, chřest, lopuch, kořen pampelišky, pór, banány, cibule a hlízy dálie. Jeho největší předností je, že má probiotické vlastnosti, tj. je potravinovou složkou, kterou lidský organismus nedokáže strávit, ale slouží jako potrava pro užitečné bakterie střevní flóry. Nevstřebává se v tenkém střevě, vlivem bakterií nastává kvašení až v tlustém střevě. Studie prokázaly, že inulin zvyšuje počet užitečných bifidobakterií a laktobacilů, které jsou mimořádně důležité z hlediska zdraví, neboť pomáhají při vstřebávání živin. Inulin stimuluje množení těchto bakterií, přičemž značně snižuje vstřebávání cholesterolu. V žaludku zvyšuje hladinu volných mastných kyselin, proto organismus může snadněji a ve větším množství využívat vápník, železo a hořčík. Vcelku lze říci, že pomocí inulinu lze obnovit zdraví poškozené střevní flóry, díky čemuž se odstraní trávicí obtíže, a navíc lze díky jeho účinku předcházet nádorovým onemocněním střevního traktu.

Zajímavostí je, že inulin v případě vysoké hladiny cholesterolu v krvi tuto hladinu snižuje, zatímco při normální hladině cholesterolu snižuje počet triglyceridů. Kromě toho zabraňuje syntéze cholesterolu v játrech, díky čemuž se cholesterol vyplaví jednodušeji.

V jakém poměru je potřebné inulin konzumovat?

Doporučená denní dávka inulinu se pohybuje v dávce mezi třemi až deseti gramy. Toto množství je možné organismu dodat už ve formě konzumace jedné až dvou lžic prášku topinambury anebo ve formě přípravků vyrobených z čekanky. Vegetariáni obvykle nepotřebují pravidelně užívat inulin. Pravidelné užívání inulinu se doporučuje hlavně lidem, kteří konzumují velmi málo zeleniny a ovoce, zotavují se po antibiotické léčbě anebo je trápí žaludeční problémy. Pokud konzumujete větší než maximální doporučené množství inulinu, mohou se projevit vedlejší účinky. Je to zvýšená tvorba plynů, nadýmání, průjem a mírné žaludeční nebo střevní křeče.

Věděli jste?

Výzkumy prokázaly, že strava bohatá na inulin zabraňuje i vzniku nádorových onemocnění prsu.

Prebiotika | Nezbytná pro regeneraci střevní flóry 50

Prebiotika náš organismus nedokáže strávit, ale i přesto jsou pro naše zdraví nesmírně důležitá. Slouží jako potrava pro blahodárné bakterie žijící v střevním systému. Vlivem snížení množství prebiotik se může narušit rovnováha střevní flóry, následkem čeho může dojít k narušení imunitního systému, co může následně vést k poruchám zažívání nebo i k vzniku onemocnění. Pro rozmnožování blahodár...
Čtěte dále